心と形 / Mind and Form

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「ダンスの研究3」
東京の銀座線・浅草駅に近い駅のプラットフォームに、私には懐かしい弥勒菩薩のポスターが今でも貼ってあり、そこには「こころは形をもとめ、形はこころをすすめる」と書かれている。表現行為の本質を表現した見事な文章だと思う。若い頃、舞踏とは何かと思い悩んだ時、よくこのポスターの前に立ち考えていた。「心」が「形」を求めるのは理解しやすい。しかし、その後半は? 特に感動したのが「すすめる」という動詞。
私はある日、ダンスしている時、「形」に執着しない一瞬の動きが他の動きを呼び寄せることに気がついた。つまり、「すすめる」とは、「心」を「形」として展開するが、「形」には執着しないことで「形」を更新し、更新される「形」によって「心」を時間の岸辺に沿って運んで行くということか。「形」に執着しないことは難しい。「形」を愛する思いが強くなり、そこに立ち止まりたいからである。しかし、執着しないことでさらに思いがけない「形」が現れてくる。愛する相手も、ここにいるのは仮の姿で、多様な「形」の世界のその先で、思いがけない姿で待っているようだ。
On the platform at one station near Asakusa Station of Ginza-line in Tokyo, still now we can see one poster with a Buddhist saint with one simple writing “Mind seeks Form, Form forwards Mind“. I think this writing could explain the essence of human’s expression very well. This poster is very dear for me. In my young age, when i had several questions about Butoh always i come there and i thought long time in front of this poster. I could understand the first half of this writing “Mind seeks Form” very easy, but what kind of meaning of its second half “Form forwards Mind”? Particularly i was impressed with its verb “forward”.
One day when i was dancing i could notice that one movement call in other movement in the moment i don’t stick to one movement. In short, maybe “forward” will mean one condition like that i will open “Mind” as “Form”, but i don’t stick to “Form”, so i can renew “Form”, then i will go on “Mind” smoothly into the passage of time with several renewal “Forms”. Usually it is very difficult to stop to stick to “Form”. Because we would like to love it and we would like to get a happiness with a rest. But, i can meet with unforeseen “Form” more and more when i don’t stick to one “Form”. One “Form”, my dear lover will be transient. My true dear lover will wait for me with an unexpected figure in advance of worlds with various “Forms”.
© 2015 Tokyo Space Dance